Reklama:

PARS podsumowują pierwszy rok działalności Centrum Kryzysowego i ruszają z kampanią Plaster na raka

Good One PR

Ten tekst przeczytasz w 5 min.

PARS podsumowują pierwszy rok działalności Centrum Kryzysowego i ruszają z kampanią Plaster na raka

PantherMedia

Rak piersi

Otrzymanie diagnozy nowotworowej jest momentem zwrotnym w życiu wielu pacjentów, a głównymi odczuciami, które im towarzyszą, są najczęściej lęk, niewiedza i poczucie zagubienia. W odpowiedzi na nie powstało Centrum Kryzysowe, czyli kompleksowa platforma, wspierająca pacjentów i ich bliskich w trakcie leczenia onkologicznego. Już w pierwszym roku funkcjonowania skorzystało z niej niemal 50 tys. osób. PARS (Polskie Amazonki Ruch Społeczny) nie zwalnia tempa i planuje dalej rozbudowywać Centrum Kryzysowe. Dodatkowo, poprzez kampanię społeczną „Plaster na Raka” pokaże, jak poradzić sobie z diagnozą nowotworową i leczeniem.

Reklama:

Centrum Kryzysowe (www.centrumkryzysowe.org.pl) wraz z bezpłatną infolinią pod numerem 22 105 55 30 to kompleksowa platforma merytoryczna i psychologiczna dla pacjentów onkologicznych i ich bliskich. Zebrane materiały pomagają pacjentom odnaleźć się w ślepych zaułkach systemu i sprawić, by znali swoje prawa i możliwości dotyczące leczenia.

– Tylko w pierwszym roku działalności Centrum Kryzysowego z platformy skorzystało aż 47 tys. osób a z infolinii — 1200. Tendencja jest wzrostowa i miesięcznie Centrum Kryzysowe odwiedza 10 tys. użytkowników. Bardzo nas cieszy, że pomogłyśmy tak wielu pacjentom, bo w tworzenie tego miejsca wkładamy ogrom pracy i serca. To dla nas motywacja do tego, aby je rozwijać i dotrzeć do kolejnych osób, które potrzebują wsparcia w leczeniu nowotworu. Dlatego też w kolejnym roku działalności Centrum Kryzysowego ruszamy z kampanią „Plaster na raka”. Chcemy pokazać, że diagnoza nie jest końcem, ale początkiem nowego rozdziału, który można aktywnie kształtować. Stale będziemy też rozbudowywać Centrum Kryzysowe o nowe obszary chorób. Rozbudowujemy też współpracę z koordynatorami onkologicznymi komentuje Elżbieta Kozik, prezeska zarządu stowarzyszenia PARS (Polskie Amazonki Ruch Społeczny).

Plaster nie przykryje problemu

Badanie społeczne zrealizowane przez stowarzyszenie PARS (Polskie Amazonki Ruch Społeczny) w 2023 r. na grupie ponad 1000 pacjentek z rakiem piersi wykazało, że aż dla 90% z nich świadomość i wiedza dotyczące procesu diagnozy i leczenia mają istotny wpływ na życie w trakcie choroby. W początkowej fazie choroby często dochodzi jednak do wyparcia problemu. Tak było w przypadku Ewy, jednej z bohaterek kampanii „Plaster na raka” , która chorowała na czerniaka

Plaster na raka w moim przypadku na początku był symbolicznym "zakryciem" problemu. Chciałam, choć na chwilę móc nie myśleć o tym, że "coś" niepokojącego pojawiło się na moim udzie. Nakleiłam plaster. Jak się niedługo potem okazało… na raka. Kiedy coś nietypowego dzieje się z ciałem, próbujemy to bagatelizować, nie myśleć o tym. Trzeba jednak działać.

„Plaster” w kampanii PARSu ma znaczenie pozytywne. Może być sposobem na poradzenie sobie z diagnozą i leczeniem. Tak było w przypadku innych bohaterów kampanii, dla których taką rolę pełniły pasje, m.in. jazda na rowerze, podróże, kontakt z naturą czy towarzystwo najbliższych. Wszystkie historie dostępne są na stronie www kampanii (link).

Centrum Kryzysowe plastrem na poczucie zagubienia

Centrum Kryzysowe to platforma, na której pacjent i jego bliscy mają dostęp do aktualnej wiedzy medycznej. Informacje dostępne na stronie zostały przygotowane przez praktykujących lekarzy, którzy są ekspertami w swoich dziedzinach. Można tam znaleźć wsparcie psychologiczne oraz socjalne, a także adresy referencyjnych ośrodków, które mogą kompleksowo diagnozować, leczyć i rehabilitować.

Dużą wartością są przedstawione ścieżki pacjenta, gdzie znajdują się informacje m.in. o objawach, diagnozie, gdzie rozpocząć i jak wygląda leczenie, o nawrotach czy opiece paliatywnej. Centrum Kryzysowe stale się rozwija — w momencie założenia, pod koniec 2022 roku, znajdowały się tam 3 ścieżki pacjenta, a obecnie jest ich 11. Ścieżki te dotyczą m.in. raka piersi, płuca, jajnika, skóry, czy nowotworów hematologicznych.

– Dzięki udzieleniu dostępu do merytorycznej wiedzy i odpowiedzi na pytania nurtujące pacjentów możemy zmniejszać ich poczucie zagubienia i lęku w tym wymagającym dla nich czasie. To niezwykle ważne, aby korzystali z rzetelnych i aktualnych źródeł informacji, takich jak Centrum Kryzysowe, w którego tworzenie zaangażowani są lekarze specjaliścimówi dr Marcin Rymko, koordynator oddziału hematologii w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Toruniu oraz specjalista tworzący treści na platformę Centrum Kryzysowe.

Stale się rozwijamy i na kolejny rok działalności Centrum Kryzysowego, oprócz kampanii „Plaster na raka”, mamy zaplanowany rozwój nowych obszarów - rak endometrium i szyjki macicy – uzupełnią nam wszystkie nowotwory kobiece. Dodatkowo zostaną opracowane materiały nt. raka nerki, chłoniaka Hodgkina, raka tarczycy, nowotworów głowy i szyi, raka jelita grubego, raka prostaty i raka pęcherza moczowego. Ważnym punktem będzie także poszerzenie strony o kontakty do koordynatorów onkologicznych w poszczególnych ośrodkach. Do specjalistów obsługujących naszą infolinię: psychoonkologa, coacha kryzysowego, dietetyka dołączy również koordynator onkologicznymówi o planach rozwoju Centrum Kryzysowego Magdalena Knefel z PARS.

Budowanie odporności psychicznej

W ramach kampanii społecznej „Plaster na raka” dostępne będą warsztaty online dla pacjentów i bliskich, na których zostanie poruszony temat odporności psychicznej i radzenia sobie ze stresem. Spotkania z okazji Światowego Dnia Raka odbędą się 31 stycznia i 1 lutego. Zapisy dostępne są pod linkiem. Każdego 18. dnia miesiąca można będzie wysłuchać nowego odcinka podcastu „Życie z plusem”, czyli rozmów o tym, co daje siłę, by odnaleźć swoje plusy, niezależnie od sytuacji. Wśród rozmówców znaleźli się m.in. Elżbieta Kozik, prezes PARS, która chorowała na raka piersi, Grzegorz Rakowiecki, jeden z pomysłodawców Rajdu po Zdrowie dla pacjentów hematologicznych, który choruje na szpiczaka oraz Joanna Górska, dziennikarka i autorka książek „Przeżyć raka, i co dalej?” i „Dziad. On silny, my silniejsi”. Rozmowy dostępne są na platformie Spotify.

Kampania "Plaster na Raka" zainicjowana przez stowarzyszenie PARS (Polskie Amazonki Ruch Społeczny) jest jednym z elementów rozwoju Centrum Kryzysowego i stanowi istotny krok w kierunku wsparcia pacjentów onkologicznych i ich rodzin, oferując im dostęp do niezbędnych informacji i wsparcia emocjonalnego. Celem jest nie tylko zmniejszenie poczucia lęku i zagubienia u pacjentów, ale również zbudowanie ich odporności psychicznej i pomoc w przejściu przez proces leczenia, a także aktywne tworzenie kolejnych rozdziałów w życiu. Działalność i rozwój Centrum Kryzysowego są możliwe dzięki wsparciu partnerów.

POWIĄZANE DYSKUSJE NA FORUM Z KATEGORII Inne tematy

gość
Co to jest na pachwinie
Co to jest i co na to stosować jakieś maści klotrimazol pomaga ale nawraca infekcja grzybicza
gość
Białe ropne krostki
Witam, po antybiotykoterapii dostałam standardowo grzybicy pochwy leczona clotramizolum niestety po kilku dniach wyskoczyły mi krostki które mają biały nalot są trochę swędzące oraz piekące czy to ja...
dziwna zmiana, opryszczka czy coś innego?
Kilka dni temu zaczęło mnie to miejsce swędzieć a teraz mam takie coś. Co to może być? Na początku marca też mnie swędziało jakieś miejsce i pojawiły się kropki, które wyglądały jak wypełnione ropą, ...
gość
zmiana na wargach
zauważyłam u siebie taką zmianę jest ona na wewnątrz warg co to może być i czy to groźne, nie zauważyłam u siebie żadnych objawów po drugiej stronie nie ma nic
gość
Mięczak zakaźny czy coś innego
Od paru dni mam coś takiego w miejscu i intymnym. Co z tym zrobić i czym smarować?
gość
Deflagyn
Czy żel deflagyn jest skuteczny przy hpv68 i 70? Dziękuję
Reklama:
Reklama: